"Bu Kapı Yokluk Kapısıdır, Varlık Elbisesi İle Girilmez. Varmısın Ki, Yok Olmaktan Korkuyorsun. Yokluğu Görünce Yüz Çevirme Allah Aşkı Yokluk İe Bulunur!" (El-Aziz İrfan Ocağı)

Hafız-ı Şirazî Divanı Tasavvuf دیوان حافظ شیرازی

HAFIZ ŞİRAZİ DİVANI

Hâfız’ın tasavvufla ilgisi olmakla birlikte kaynaklarda tarikatı ve şeyhi hakkında kesin bilgi verilmemektedir. Ancak Şemseddin Abdullah-ı Şîrâzî, İmâd-i Fakīh-i Kirmânî, Seyyid Şerîf el-Cürcânî gibi mutasavvıf ve âlimlerden istifade ettiği, Ni‘metullāh-ı Velî, Hâce Ebü’l-Vefâ el-Bağdâdî, Kemâl-i Hucendî gibi şeyhlerle görüştüğü tezkirelerde kayıtlıdır. Hakikat yoluna kılavuzsuz gidilemeyeceğini söyleyen ve tasavvuf neşvesine sahip olan Hâfız’ın zamanındaki şeyhlerden birine intisap etmemiş olması uzak bir ihtimaldir.

Kaside, rubâî ve kıtalar da yazmış olmasına rağmen Hâfız şöhrete gazelleriyle ulaşmıştır. Daha önce gazel söyleyen bütün üstatların meziyetlerini kendinde toplaması sebebiyle gazelleri Fars edebiyatında türünün en gelişmiş örnekleri sayılır. Önceki şairler gibi gazellerinde mecazi anlamlar da taşıyan aşk ve şarap meclislerini terennüm etmiş ve bazan başka şairlerin beyitlerini kendi gazellerinin arasına serpiştirmiştir.

Hâfız’ın şiirlerindeki âhenk ve akıcılık yanında dilinin sade, tekellüfsüz ve veciz olması şöhretinin en önemli sebeplerinden biridir. Onun bu özellikleri tezkirelerde de ifade edilmiştir. Abdurrahman-ı Câmî, Hâfız’ın gazellerinin âhenk ve akıcılıkta Zahîr-i Fâryâbî’nin kasideleri değerinde, üslûbunun da Nizârî-i Kuhistânî’nin üslûbuna yakın olduğunu, ancak Nizârî’nin şiirinin zayıf tarafları olmasına karşılık Hâfız’ın şiirlerinde hiçbir sunîlik görülmediğini söylemektedir (Bahâristân, s. 160-161).

Her türlü ilmî, ahlâkî, felsefî mazmunları ihtiva eden gazellerinde değişik vezinler kullanan Hâfız, şiirlerinde birçok edebî sanata yer vermesine rağmen mâna ve ifadeyi bu sanatlarla boğmamıştır. Arap şairlerinin divanlarıyla çok meşgul olmuş, bunun etkisiyle gazellerine ve bilhassa mülemma‘larına sevgiliye hitap ederek ve ona selâm göndererek başlamıştır.

Birçok şair gibi Hâfız da kendinden önceki veya dönemindeki bazı şairlerin etkisi altında kalmıştır. Bunların başında, büyük bir ihtimalle ömrünün son yıllarını Şîraz’da geçirmiş olan Hâcû-yi Kirmânî gelir. Onu yine bu dönemin şairlerinden Selmân-ı Sâvecî takip eder. Hâfız’da Hayyâm’ın etkisi de görülür. Bu şairlerin dışında Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Sa‘dî-yi Şîrâzî ve Kemâleddîn-i İsfahânî gibi şairlerden de iktibaslarda bulunmuş, onların şiirlerine cevaplar yazmış veya onları tazmin etmiştir. Ancak ister nazîre ister iktibas şeklinde olsun yazdığı şiirlere daima kendi damgasını vurmuştur. Bilinmeyen veya görülmeyen dillere ve sırlara tercüman olduğu için kendisine “Lisânü’l-gayb” ve “Tercümânü’l-esrâr” lakapları da verilen Hâfız’ın divanı İran dışında Ortadoğu, Hindistan, Türkiye ve bazı Avrupa ülkelerinde de tanınmıştır. Hâfız’ı Hammer’in çevirisinden okuyan ve onun şiirlerine olağan üstü ilgi duyan Goethe bu etki altında yazdığı, her biri Farsça başlık taşıyan on iki bölüm halinde topladığı lirik, mistik şiirlerini West-Oestlicher Divan adıyla yayımlamıştır (Stuttgart 1819).

Hâfız’ın divanı fal kitabı olarak da kullanılmıştır. Falını öğrenmek isteyen kişi divanı eline alıp bir tür tekerlemeye benzeyen, “Ey Hâfız-ı Şîrâzî / Ber mâ nazar endâzî / Men tâlib-i yek fâlem / Tû kâşif-i her râzî” (Ey Şîrazlı Hâfız! Bize bakmaktasın. Ben bir sır istiyorum, sen ise bütün sırları açıklıyorsun) cümlelerini söyledikten sonra açtığı divanın sağ veya sol sayfasını falı olarak kabul eder ve o sayfadaki gazelden kendi davranışlarıyla ilgili sonuçlar çıkarır.

Hâfız divanı, Türkiye’de Mes̱nevî ve Gülistân’dan sonra en çok okunan Farsça metinlerin başında gelir. Hem Fars dilinin hem de belâgat konularının öğretiminde ezberletilen şiirler arasında Hâfız’ın şiirlerinin önemli yeri vardır. Hâfız’ın Türk divan şiirine de geniş ve sürekli etkisi olmuştur. 

Kaynak:islamansiklopedisi.org.tr/hafiz-i-sirazi#:~:text=H%C3%A2f%C4%B1z%20divan%C4%B1%2C%20T%C3%BCrkiye'de%20Mes%CC%B1nev%C3%AE,geni%C5%9F%20ve%20s%C3%BCrekli%20etkisi%20olmu%C5%9Ftur.

Hafız-ı Şirazî Divanı دیوان حافظ شیرازی

Tasavvufi Sırlara Göz At!

ÇIKMIŞ KİTAPLARIM;


  Allah Aşkı Kutbül Aşk Kitabı

RESİME TIKLAYIP ULAŞABİLİRSİNİZ

Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı   Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı   Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı Hafız-ı Şirazî Divanı  Hafız-ı Şirazî Divanı 

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski