"Bu Kapı Yokluk Kapısıdır, Varlık Elbisesi İle Girilmez. Varmısın Ki, Yok Olmaktan Korkuyorsun. Yokluğu Görünce Yüz Çevirme Allah Aşkı Yokluk İe Bulunur!" (El-Aziz İrfan Ocağı)

Fıkıh 1

Fıkıh 1 

FIKIH 1

Fıkıh; Bir şeyi düşünmek derinlemesine anlamaktır.

Hanefilerin fıkıh tanımı; Fıkıh; kişinin lehinde ve aleyhinde olan hükümleri bilmesidir.

Şafilerin fıkıh tanımı; Fıkıh; tafsili delillerden (ayet ve hadislerden) elde edilen/ istinbat edilen şer’i ameli hükümleri bilmektir.

Mecelle’nin fıkıh tanımı; Fıkıh; mesaili şeriyyeyi ameliyyeyi bilmektir.

FIKIH İLMİNİN ANA KONULARI

İbadat: İbadetler

Münakehat: Aile hayatı ile ilgili hükümler.

Muamelat; Sosyal hayatla ilgili hükümler.

Ukubat; Dünyavi cezalar ile ilgili hükümler.

Feraiz; Miras ve vasiyet.

USUL-İ FIKIH

Fıkhın teorik yönüdür. Şeri deliler ve kaideler, bu delil ve kaidelerden çıkarılan şeri hükümler, bu hükümleri çıkaran müçtehidin hüküm çıkarırken kullandığı ictihad yönleri.

FÜRU-İ FIKIH

Fıkhın tatbiki yönünü ele almaktadır.

FIKH İLMİNİN DİĞER İLİMLERLE İLİŞKİSİ

Tefsir, hadis, siyer, İslam tarihi, tasavvuf, kelam, Arap dili ve belağati gibi din ilimlerinden yararlanır. Diğer ilimlerle de dolaylı yönden yararlanır.

FIKIH İLMİNİN TEMEL İLKELERİ

Tekliflerde kolaylık, Helallerde genişlik, Kamu yararını gözetme, Adaletin gözetilmesi

FIKIHIN BAŞLANGIÇ DÖNEMİ VE İCTİHAD

Hz. Peygamber (s.a.v.) Dönemi

Teşri; Teşri yani hüküm koyma kaynağı Allah ve Rasulüdür.

Kolaylık; İnsanın gücünü aşan bir şey İslam’da emredilmemiştir.

Tedric; Tedric son hüküme varmak için basamak basamak ara hükümler koyup sonunda esas hükmü ortaya koymaktır.

Nesh; Nesh daha önce konmuş bir hükmü sonraki yeni hükümle ortadan kaldırmaktır.

Sahabe Dönemi

Dört halife ve Emeviler dönemi başlarını kapsar. Bu dönemin mücteid sahabeleri yedi kişidir.

Fukaha-i Seba: Hz. Ömer (r.a.), Hz. Ali (r.a.), Abdullah b. Ömer (r.a.), Abdullah b. Mesud (ra), Abdullah b. Abbas (ra), Zeyd b. Sabit (ra) ve Hz. Aişe (ra)’dır.

Tabiin Dönemi

Tabiin dönemindeki fakihler, ileride oluşacak olan meşhur mezhep imamlarının hocaları olmuştur. Bu dönemde iki fıkıh merkezi ön plana çıkmıştır. Hicaz (Medine) ve Irak (Kufe).  Medine’de yetişen yedi meşhur fıkıhçıya fukaha-i seb’a denir bunların isimleri şöyledir: Urve b. Zübeyr, Said b. Müseyyeb, Ebubekir b. Abdurrahman, Haris b. Hişam, Ubeyde b. Abdullah b. Utbe, Harice b. Zeyd b. Sabit, Kasım b. Muhammed b. Ebubekir, Süleyman b. Yesar.

Hicazlılara Ehl-i Eser, Iraklılara Ehl-i Rey denilir. Ehl-i Eser temsilcisi Said b. Müseyyeb, ıraklıların temsilcisi İbrahim Nehai’dir. İleride ehli reyi İmam-ı Azam ve ehli eseri İmam-ı Malik temsil edecektir.

Küfe Ekolü: Abdullah b. Mesud – Alkame b. Kays, İbrahim Nehai, Hammad b. Ebi Süleyman - İmam-ı Azam Ebu Hanife.

Hicaz Ekolü: Abdullah b. Ömer – Nafi Mevla b. Ömer – İmam Malik, İmam Şafi, Ahmed b. Hanbel.

İctihad

Fakihin herhangi bir şer’i hüküm hakkında zanni bilgiye ulaşabilmek için bütün gücünü harcaması anlamına gelir. İctihad ehliyetine sahip olan âlime müctehid denir.

“Sübutu ve delaleti kati deliler” içtihat yapılmaz.

Müctehidde bulunması gereken özellikler: Kur’an-ı bilmek, Sünneti bilmek, Üzerinde icma edilmiş konuları bilmek, Arap diline vakıf olmak, Fıkıh usulünü bilmek, Dinin genel amaçlarını bilmek, Nasih-mensuh bilmek.

EHLİYET

Ehliyet; insanın kendisine hüküm taaluk edecek bir durumda olması, teklife muhatap olmasıdır.

Ehliyet şartları; akıllı olmak, buluğ çağına girmek

Ehliyet iki kısımdır: Vücub yani hal sahibi olmak. Eda yani yapma ehliyeti.

Temyiz öncesi; yedi yaş altı. Temyiz dönemi; yedi yaş buluğ çağ arası. Buluğ dönemi; sorumlu oldu dönem. Rüşd dönemi; hukuki ehliyete sahip olmak için reşid olmak gerekir.

Ehliyeti kısıtlayan durumlar:

Semavi arızalar; insanın iradesi dışında olan olaylar. Akıl hastalığı, ölüm, uyku, bayılma, unutma gibi.

Müktesep arızalar; insanın iradesi ile oluşan arızalar. Sarhoşluk, cehalet, savurganlık, ciddiyetsizlik

Hüküm

Hüküm; fıkhi hükümleri koyan Yüce Allah ve Peygamberidir. Her ikisine de “şari” yani kanun koyucu denir.

Vad’i hükümler; Şari’in bir şeyi başka bir şey için şart, sebep ve mani kılmasıdır.

Sebep; varlığı hükmün varlığıdır. Mesela ramazanda seferde olmak oruç tutmamak için bir sebeptir.

Şart; mesele namaz için abdest şarttır.

Mani; mani olma durumu. Mesela abdestin bozulması gibi

Teklifi Hükümler: Efal-i Mükellefin veya Fıkhi Hüküm

Yapılması veya yapılmaması istenilen ya da yapıp yapmama arası serbest bırakma.

Efal-i Mükellefin - Mükellefin Fiileri - Fıkhi Hükümler

Farz; Farzı Ayn, Farzı Kifaye

Vacip; farz gibi kesin olmayan ama farza yakın hüküm

Sünnet; Müekked sünnet, Gayrı müekked sünnet

Müstehab; güzel görülen ameller.

Mübah; Helal ve caiz olan işler.

Haram; kesin yasak olan işler.

Mekruh; çirkin görülen işler.

Tahrimen mekruh; harama yakın mekruh.

Tenzihen mekruh; helale yakın mekruh.

Müfsit; bir ibadeti bozma veya akdi bozma.

Azimet; amelleri tam yapma.

Ruhsat; güçlük durumlarda geçici hükümlerle amel etme. Mesela yolculukta oruç tutmamak

FIKHİ HÜKÜMLERİN DELİLLERİ

Asli Deliler: Kitap, Sünnet

Sünnet; Kavli Sünnet, Fiili Sünnet, Takriri Sünnet

Kaynak Olarak Sünnet Dört Ana Başlık

Tebyin; ayetleri açıklayıcı sünnet

Teşri-Tedric; yeni hüküm getiren sünnet

Te’kid; teyid edici sünnet

Tekyid-Tahsis; sınırlandırıcı sünnet

Feri Deliller:

İcma; müctehidlerin şeri bir konuda görüş birliği olması. Görüş belirtmeyen müctehid sukuti icma yapar.

Kıyas; Kitap, sünnet ve icmada hükmü bulunamayan meseleye, aralarındaki illet birliği sebebiyle bu kaynaklardan birine yakın yer alan meselenin hükmünü verme.

Sahabe Kavli; Kitap, sünnet ve icmada hükmü bulunmadığı zaman sahabe kavli kesin hüccettir denilmiştir.

İstihsan; müctehiddin özel bir delile dayanarak genel kuraldan ayrılarak hüküm tercih etmesi. Mesela unutarak yiyip içenin orucunun bozulmaması istihsan yoluyla sabittir.

Mealih-i Mürsele; her hangi bir kayda bağlanmayan maslahatlardır.

Muteber maslahatlar; Dinin, canın, aklın, neslin, ve malın korunması maslahatlardır.

Mülga maslahatlar; kumar oynamak, tefecilik gibi.

Mürsel maslahat; koruyucu hekimlik tedbirlerine başvurmak gibi.

Örf; çoğunluğun veya bir topluluğun benimseyip alışkanlık haline getirdiği iyi ve faydalı fiilerdir.

Sedd-i Zerai; kötülüğe giden yolları kapatma

İstishab; bir zamanda mevcut olan durumun, değiştiğine dair delil bulunmadıkça halen varlığını koruduğuna hükmetmek. Mesela ispat edilinceye kadar bir kişiye suç isnad etmemek.

Şer’u Men Kablena; önceki şeriatlerde oruç olup bizde de olması gibi.

Diğer İslami Kitaplara Göz At!

ÇIKMIŞ KİTAPLARIM;


  Allah Aşkı Kutbül Aşk Kitabı

RESİME TIKLAYIP ULAŞABİLİRSİNİZ

Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Fıkıh 1Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf Tasavvuf  Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1  Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1  Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1  Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 1 Fıkı Fıkıh   Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1  Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1  Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1  Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkıh 1 Fıkı

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski