Osmanlı'da Müzikle Tedavi ve Yöntemleri
Avrupa, akıl ve ruh hastalarını şeytan olarak görüp, onlara
çarmıha gerip yakarken bizim ecdadımız müzikle tedavi yoluna başvurmuşlardır.
Osmanlı’da müzikle tedavi nasıl yapılıyordu? Hangi müzik makamı hangi
hastalıklara iyi gelir?
Sesin insan üzerinde fizyolojik ve psikolojik etkileri vardır. Osmanlılar belli ses türlerinin iyileşme ile fiziksel ve akıl sağlığının korunmasında büyük bir etkisi olduğunu kanıtlamışlardı. Osmanlı da müzik terapisi şifa ve aynı zamanda rahatlatıcı terapidir. Akıl hastalarına müzik dinletilirken bir yandan da çiçek manzaraları seyrettirilirdi, Kur’an okunur, kuş ve su sesleri de ayrıca dinlettiriliyordu. Hastalara yanı sıra halı dokuma gibi meşguliyetler verilerek olumsuz düşüncelerden kurtarıp tedaviye tabi tutuluyorlardı.
Müzik Makamlarının Hastalıklara Etkisi
Hekimbaşı, Gevrekzade Hasan
Efendi ‘Emraz-ı Ruhaniyeyi Negama-ı Musukiye’ adlı eserinde hangi makamın hangi
hastalığa iyi geldiğinden şöyle bahsetmektedir; ve
Irak Makamı: Çocuktaki menenjit hastalığına ve afagan hastalıklarına iyi gelir.
Isfahan Makamı: Zekâ, zihin açıklığı verir ve soğuk
algınlığı, ateşli hastalıklardan korumaktadır.
Zirefkend Makamı: Çocukların dimağından kaynaklanan, fasial felç, felç ve sırt ağrısı, eklem ağrıları, kulunç hastalıklarında faydalıdır. Kuvvet hissi vermektedir.
Rehavi Makamı: Tüm baş ağrılarına, burun kanamalarına, ağız
çarpıklığına, felç ve balgam hastalıklarına iyi gelmektedir.
Büzürk Makamı: Beyin, kulunç ağrılarına iyi gelmektedir.
Kuvvetsizliği ortadan kaldırmaktadır.
Hicaz Makamı: İdrar yolu hastalıklarına iyi gelmektedir ve erişkin erkeklerin seksüel yönden exite edilmesinde etkilidir. İnsana tevazu (alçakgönüllülük) verir.
Buselik Makamı: Kulunç, kalça, soğuk baş ağrısı ve göz hastalıklarına iyi
gelmektedir.
Uşşak Makamı: Küçük çocukların
kulağına güzel sesle okunursa, çocukların uykusunu getirmesi ve naz uykusunda
dinlenmeye etkisi olup, yetişkin erkeklerde meydana gelen ayak ağrılarına
faydalı. Ayak ağrıları ve uykusuzluğa iyi gelmektedir.
Hüseyni Makamı: Karaciğer, kalp hastalıklarına, nöbet, gizli hummalara iyi gelmektedir. Çocukların karaciğer ve kalp hastalıklarında beden ısısını düşürmede, mide hararetinde ve ergin erkeklerde gizli humma ve 4 günde bir gelen ayak ağrılarına faydalı. İnsana sükunet, rahatlık verir.
Rast makamı: İnsana sefa(neşe-huzur) verir. Felce, epilepsiye iyi gelir.
Zengube Makamı: Çocuğun kalp hastalıklarında, menenjit ve
beyni ilgilendiren hastalıklarda, mide ve karaciğer hastalıklarında faydalı.
Neva makamı: Ergenlik çağına gelmiş çocuklarda meydana gelen, urk-un nisa hastalığı ve kalça ağrısına faydalı olup gönül okşayıcı bir makamdır. İnsana lezzet ve ferahlık verir.
Zirgüle makamı: İnsana uyku verir.
Saba makamı: İnsana cesaret,kuvvet verir.
Müziğin Zamana Göre Etkileri
Müzikle tedavide ayrıca belli zamanlarda bu makamların dinlenmesi önerilirdi. Farabi Türk müziği makamlarının zamana göre psikolojik etkilerini de şu şekilde göstermiştir:
Irak Makamı: İkindi vaktinde veya akşam üstü etkilidir.
Isfahan Makamı: Gün batarken
Zirefkend Makamı: Uyku vaktinde
Rehavi Makamı: Gün doğumundan önce. Yalancı sabah vaktinde etkilidir.
Büzürk Makamı: Yatsı vaktinde veya yatsıdan sonra etkilidir.
Hicaz Makamı: Namaz arasında veya ikindi vakti etkilidir.
Buselik Makamı: Akşam vaktinde veya kuşluk vaktinde etkilidir.
Uşşak Makamı: Kuşluk vaktinde veya öğle vakti etkilidir.
Hüseyni Makamı: Tan yerinin ağardığı zaman icra edilmektedir. Sabahleyin etkilidir.
Rast makamı: Güneş iki mızrak boyu iken etkilidir.
Zirgüle makamı: öğleye doğru etkilidir.
Neva makamı: akşam vakti etkilidir.
Ayrıca makamların
hangi miletlere ne etkisi yaptığı, astrolojiyle bağlantısı da bazı hekimlerce
makam ve fasılların çeşitli uluslar üzerindeki etkileri olduğunu kabul eden
eski Türk hekimleri şu şekilde dile getirmiştir;
Irak Makamı: Acemlere dinletilir ve bu makam insana tat ve
çeşni hissi vermektedir.
Hüseyni Makamı: Araplara verilerek, güzellik hissi
veriyordu.
Uşşak Makamı: Türklere veriliyordu. Hastalara gülme hissi
veriyordu.
Buselik Makamı: Rumlara veriliyordu.
Rehavi Makamı: Ağlama duygusunu ön plana çıkarıyordu.
Hicaz Makamı: Alçak gönüllülüğü ön plana çıkarıyordu.
Büzürk Makamı: Uyku hissini uyandırıyordu.
ÇIKMIŞ KİTAPLARIM
Çıkmış Kitabıma Buradan Tıklayıp Ulaşabilirsiniz!
RESİME TIKLAYIP ULAŞABİLİRSİNİZ
İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon, İslami Motivasyon