Namaz ve Huzur
Namaz ve Huzur; Ey Kardeşim! Bilesin ki, “Namaz edepleri hakkıyla yerine getirilirse birinci asrın (asr-ı saadettin) hallerine benzeyen, en sağlam ve doğru haller namazda hâsıl olur.” (Mazhar-ı Can-ı Canan Hz.) “Namaz müminin miracıdır” sırrı ortaya çıkar.
Namaz kılarken, kıyamda hangi keyfiyyetlerin hâsıl olduğunu, rükûda hangi nurların peyda olduğunu, secdede hangi sırların zahir olduğuna ve kade de (oturuş da) hangi feyzler geldiğine dikkat etmelidir. Namazdan sonra, namazı kılmak sebebiyle hangi bereketler hâsıl oldu diye düşünmelidir! (Abdullah Dehlevi Hz.)
Kıyamda: Bedenim ve kalbim Allah’ın huzurunda durmakda
Ruku: ya varınca bedenim ve kalbim Allah’ın huzurunda ruku ediyor.
Secde: ye varınca bedenim ve kalbim Allah’a secde ediyor diye düşünür ve “Ya Rabbi! Bedenim ve hayalim sana secde etti” demelidir. (Abdullah Dehlevi Hz.)
Kalıp bizden, yürümemiz O’ndandır.” (Mevlana Hz.)
Peygamber Efendimiz(sallallahu aleyhi ve sellem)’in
suretini ve kerim şahsını kalbinde hazır eyle. ”Esselamu aleyke eyyuhennebiyyu”derken inanki senin selamın
kendilerine ulaşır ve o dahi kanili ile sana cevep vermektedir”Esselamu
aleyke”cümlesi ile Peygamber Efendimiz (sallallahu
aleyhi ve sellem)’e hitap edilmesinden maksat; namaz kılan
ümmetinden Efendimiz(sallallahu aleyhi ve sellem)
haberdar olmasıdır. Bu şekilde Peygamber Efendimiz(sallallahu aleyhi ve sellem) namaz
kılanın yanında bulunup, kıyamet gününde en faziletli ameli için şahitlik
yapması mümkün olur. Ayrıca O’nun (sallallahu aleyhi ve sellem) hazır
olduğunun hatırlanması huşunun artmasına sebep olur. (Namazda kalbin hazır
olması babı-İmam Gazali Hz)
“Huzurunda hasretle secde ettim, secde eden
olmadan güzelce secde et dedi. Ah sacid olmaksızın secde nasıl olur, ihtiyar
sahibi olmak niçin ve nasılsız ve ihtiyarsız olur dedi” (Mevlana Hz)
Secde eden olmaksızın bir sücud ve hazır
olan olmaksızın bir huzur dedikleri, Hak ile huzur esnasında kendinden ve gayr
namına var olduğu vehmedilen her şeyden gaib olmaksızın müyesser olmaz. (Ubeydullah
Ahrar Hz.)
Kalbe düşünce gelmeden kılınan namaz, bu tarikatın nurlarım hâsıl eder.
(M. Canı Canan Hz.)
“Allah’u Ekber” demek Allah’u Teâla’dan başka hiçbir şey yok demektir! “Namaz ancak kalp huzuru ile olur.”
(Hadis-i Şerif)
Namazın erkânı ve ezkârıyla meşgul olup ona
tam olarak yönelmek lâzımdır. Bu, mübtedîlerin / daha işin başında olanların
durumuna göre değişir. Vudû (abdest)
namazında birçok ecirler olduğunu da unutma!
Abdest : ”Ancak mümünler devamlı
abdestli durabilr” (Hadis-i şerif)
“Abdestli olarak uyuyan kimse,
gece ibadet eden, gündüz oruç tutan kimse gibidir”(Hadis-i
şerif)
Abdest insanın hem batınındaki hemde zahirindeki bütün günahları
temizler. (Şah-ı Nakşibendi Hz.)
İstihare Namazı;
işraktan sonra kılmak sünnettir ve şöyle dua ederlerdi: İlahi! Benim dinim ve
dünyam hakkında hayırlı olan işi nasip eyle. Dinim ve dünyam hakkında hayırlı
olmayan işi nasip eyleme! (Abdullah Dehlevi Hz.)
Teheccüd Namazı; Rivayete göre Hz.
Rasulallah (sallallahu aleyhi ve sellem) gece
uyanır; ilk olarak misvak kullanırdı ve abdest alırdı. Dualarını okurdu. Ardından
ikişer rekât halinde on iki rekât kılardı. Eğer vakit dar ise sekiz rekât ya da
dört rekât namaz kılardı. Namazda Yasin süresini okurlardı. Namaz sonrasında
dua ederlerdi ve sabaha kadar batıni ilimlerle (kalbi zikirle) meşgul
olurlardı. (Yakubu Çerihi Hz.)
İbadetlerden lezzet almak için uğraşalım, fakat lezzet almak niyeti değil, Mevla Teâla’yı razı etmek niyeti ile ibadet edelim. Velhasıl Rabbim ile görüşeyim niyetiyle ibadet edenler çok azdır. “Darul emandır bu şehir lakin giren yüzbinde bir.” (Mahmud Efendi Hz.)